TTIP, de Magyarországnak mi
ebben a szuper?
Orosz
Mártának a HVG oldalain megjelent 2015. október 26.-ai
„A külügy sincs elszállva a szupermegállapodástól” című írásához”
(http://hvg.hu/itthon/20151026_A_kulugy_sincs_elszallva_a_szupermegallap)
Érdekes
híradás jelent meg a HVG elektronikus szerkesztőségi oldalain egy - az USA és
az EU közötti tervezett szabadkereskedelmi megállapodásra vonatkozó - „kiszivárogtatott külügyminisztériumi háttéranyag”-ról, amely a magyar
állampolgárok érdekeinek védelmét (védhetőségét) igencsak befolyásolhatja.
A KüKüm (Külgazdasági- és Külügyminisztérium) hivatkozott
(de nyilvánosságra nem hozott) háttéranyaga szerint: Nincs reális veszély, hogy a
TTIP (Transzatlanti
Kereskedelmi és Befektetési Partnerség) a magyar mezőgazdaság GMO-mentességét
veszélyeztesse, mert ennek tárgyalására az Európai Bizottságnak
nincs hatásköre, másrészt az Alaptörvény előírja a GMO-mentességet, azaz „értelemszerűen nem támogatnánk egy olyan
megállapodás megkötését, mely az Alaptörvény e rendelkezésének módosítását
igényelné“.
Mindez azonban nem zárja ki - a
későbbi időszakban - az Alaptörvény esetleges (kényszerű) módosítását, de azt
sem, hogy az Európai Bizottság mégis tárgyaljon erről, mert a közös kereskedelempolitika az Európai
Bizottság hatásköre. Az
pedig már megtapasztalt tény, hogy – a jelenlegi uniós döntéshozói rendszerben
- az Európai Bizottság ott és akkor „vezeti orránál fogva” bármelyik
tagországot, amikor ez (akár a bizottsági képviselők és az uniós bürokrácia
személyes) érdekében áll.
Az
írásban felvetettek közül, legalább ekkora probléma a közszolgáltatások piaci liberalizációja, amellyel
a magyar lakosság –
vélelmezhetően – ismét olyan hátrányos helyzetbe kerülhetne,
mint amelyet a magyar közszolgáltató cégek korábbi elkótyavetyélése okozott. Az
pedig már mindenki számára világos kell legyen, hogy az ivóvízbázishoz való hozzáférés és
az erre épülő szolgáltatás a III. évezred folyamatosan és
hatványozottan növekvő értékű vagyoneleme, amely a jövőben meghatározza
egy-egy állam világgazdasági potenciálját.
A
külügyminisztériumi háttéranyag azon meglátása, hogy TTIP a magyar munkavállalók számára is könnyebb lehetőséget
nyújtana az USA-ban történő munkavállalásra mindaddig nem fogható fel kedvező
feltételként, amíg a Magyarországon ingyenesen és/vagy állami
támogatással képzett „szürke állomány” külhoni munkavállalására (vagy kivándorlására)
vonatkozóan a képzési költségek –
jövedelemadó jelleggel történő - „visszafizetése
az adott képző intézetek felé” nem rendezett.
A jelenkori magas képzettséggel rendelkezők többsége az
államtól (vagyis az állampolgároktól) egy „le
nem írt” szerződéssel jelentős mértékű hitelt kapott
arra, hogy a képzettségekből eredő tudásával szerzett
jövedelméből az ország gazdagodását gyarapítsa.
Azaz másként fogalmazva, e magasan képzettek
megszerzett tudása az állampolgárok közös „befektetése”,
amelyet nem lehet egy TTIP-szerű (titkosan
és globális tőkecsoportok érdekei szerint megfogalmazásra kerülő) egyezménnyel
a magyar állampolgároktól, mint „szürke állomány fejlesztő befektetőktől” –
ellentételezés nélkül elvenni.
A globális hatókörű tőkecsoportok érdekeltségét
mutatja és egyáltalán nem fogadható el,
hogy a TTIP hatálya - a
beruházásvédelem területén belül - a külföldi beruházók és államok
közötti speciális vitarendezési eljárásra (ISDS) is kiterjedjen.
Ezzel egyébként egy-egy globális hatókörrel és jelentős tőkével rendelkező befektetői csoport „közép-európai országokat juttathat csődbe” és/vagy „tüntethet el a XXI. század gyarmatosítási módszerével” és „süllyesztheti le a nemzetek polgárait a multikulturális és hontalan bérrabszolgák közé”.
Béke porainkra ...
Ignéczi Tibor
LAKSZ
2015.10.27.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése